Goed eten voor je energie en weerstand

14 april, 2020
Als je je weerstand goed wilt houden en zeker als je moe bent of je zwak voelt, helpt neutrale en verwarmende voeding, omdat deze mild is voor je spijsvertering en makkelijk wordt omgezet in energie.

Goed eten voor je energie en weerstand

Onderstaande adviezen komen voort uit wat ik heb geleerd tijdens mijn opleidingen. Ik ben geen voedingsdeskundige, maar heb zelf positieve ervaringen met deze uitgangspunten. Als je voedselallergieën hebt of bijzondere voedingsvoorschriften in acht moet houden, dan moet je die natuurlijk volgen. De tips zijn vooral om je op ideeën te brengen.

Liever niet: koud en rauw voedsel, suiker en andere toevoegingen

  • Koud voedsel uit de koelkast verkrampt en stopt de spijsvertering. Het kost veel energie om voedsel en drank van 4 - 7 °C naar je lichaamstemperatuur van 37 °C te verwarmen.
  • Rauw voedsel: voor je lijf is het moeilijker om rauw voedsel te verteren dan bereid voedsel. Niet teveel eten dus. Het is wel lekker om een beetje rauwkost als bijgerecht te eten, maar liever niet als hoofdmaaltijd.
  • Geen kant-en-klaar pakjes gebruiken: hier zitten vaak veel suiker, zout en conserveringsmiddelen e.d. in, terwijl die niet wenselijk zijn voor je lijf.
  • Toegevoegde suiker en snelle koolhydraten, zoals pasta, witbrood, koekjes, ijs, verstoren je spijsvertering.

Wel fijn voor je spijsvertering

Warm eten en drinken:

  • Warm water (thee zonder zakje...),groene thee, rooibosthee,  kruidenthee (venkel, gember, brandnetel; liefst biologisch)
  • Voldoende drinken: anderhalf tot twee liter per dag
  • halve citroen geperst met heet/warm water 's morgens voor je ontbijt
  • Ontbijten met warme havermout*- of zilvervliesrijstpap, geroosterd brood met een gekookt eitje, soep (!),opgewarmd eten van de avond ervoor (liever niet in de magnetron).
  • Altijd ontbijten!
  • Minimaal 3 keer per dag eten, vaker een kleine maaltijd is ook prima. Belangrijk om je niet te overeten en de tijd te nemen voor je maaltijd. Goed kauwen helpt je spijsvertering.
  • Koken met verse groente e.d.: roerbakken, stomen, koken, oven. Lekker!
  • Zelfgemaakte soep zonder pakjes. hooguit een bouillonblokje als je de smaak nog wat wilt oppeppen. Eerst zelf bouillon maken van kip met bot of van vissenkoppen/graten met groente. Dat is niet moeilijk. recepten zijn op internet te vinden. Je kunt het ook in een pot kopen (fond).
  • Gefermenteerde producten gebruiken bij het bereiden van je eten, zoals: zuurkool, sojasaus, azijn, miso, tofu en tempeh. Op deze site lees je hier meer over: fermenteren, gewoon leren!

Als je meer thuis bent door de corona-maatregelen, heb je meer tijd om nieuwe dingen uit te proberen. Geen lunchpakketjes mee naar het werk of naar school. Dat biedt mogelijkheden voor een warme lunch!

*Het recept voor lekkere havermoutpap

Havermout is lekker, ouderwets en ook weer helemaal "in". Je kunt het zo lekker maken als jezelf wilt. Hieronder hoe ik het vaak eet, als ontbijt:

  • 200 ml amandeldrink
  • 30 gram havermout (3 eetlepels)
  • 1 gewassen peer met schil in stukjes
  • een flinke hand blauwe bessen
  • een paar walnoten
  • kaneelstokje
  • verse gember in plakjes of gemberpoeder

En dan komt het belangrijkste: alles met elkaar aan aan de kook brengen, roeren en vervolgens 15 - 20 minuten zachtjes laten garen op de laagste stand. Dan is de pap klaar! Als je wil kun je nog een beetje zout toevoegen.

Ook lekker in de pap:

  • Basis: soja- of haver- of  rijstdrink. Of water.
  • Toevoegingen: appel, cranberreis, rozijnen, ongebrande notenmix, pitten, zaden...van alles

Koemelk is lastiger te verteren dan plantaardige varianten, maar kan natuurlijk ook gebruikt worden voor de pap.

Eet smakelijk!