Nieuwsbrief april 2020

15 april, 2020
Via onderstaande nieuwsbrief hou ik graag contact met cliënten en geïnteresseerde lezers. Veel plezier ermee!

Nieuwsbrief april 2020

Beste lezer,

Ik hoop dat je gezond bent en de mensen om je heen ook. Het is een vreemde tijd. Iedereen is op zijn minst een beetje van slag. Sommige mensen worden persoonlijk getroffen door het coronavirus, anderen niet. Allemaal hebben we te maken met de maatregelen, die ons leven meer of minder z'n kop zetten. Thuis werken, geen of weinig bezoek, nog wel "gewoon" werken, kinderen thuis "naar school". Of je bent juist extra hard aan het werk onder stressvolle omstandigheden.

We hebben allemaal al weken minder bewegingsvrijheid. Dat is flink wennen geweest en nu komt het op uithoudingsvermogen aan. De RIVM regels zijn duidelijk, maar best lastig te volgen. Misschien ben je erg bezorgd over jezelf of je naasten of de wereld. Ook dat is zwaar. Ik ben nu gewoon veel thuis en mijn praktijk is voorlopig gesloten. Dat is vreemd en ik mis mijn werk. Af en toe ben ik bezorgd, maar met het mooie weer, kan ik gelukkig volop rommelen in en om ons huis. Ook ga ik graag naar buiten: stukje wandelen of fietsen.

Je bent recent of misschien wat langer geleden bij mij in de praktijk geweest. Je ontvangt deze nieuwsbrief omdat ik graag contact met je wil houden. En omdat ik je een beetje wil opbeuren, als dat nodig is, en wat ideeën met je wil delen omdat je nu misschien meer tijd hebt dan normaal. En ik mag je ook nog een yogales cadeau geven! Ik doe graag yoga en misschien jij ook... of (nog) niet, maar dan nu, met de onderstaande les, voor het eerst. Het is belangrijk om goed voor jezelf te zorgen en voor de mensen om je heen. Ik kan vanwege de maatregelen niet werken, wat ik heel jammer vind, omdat voetreflex- of Tui Na massage kalmerend werken in tijden van stress. Massage is goed voor je lichaam en alle processen die hierin plaatsvinden. Gelukkig kan ik wel wat ideeën aandragen die ook goed zijn om stress te verminderen en om je lichaam goed te verzorgen. Je stress verlagen en goed voor jezelf zorgen door beweging en gezond eten maakt je fitter en het versterkt je afweer. Natuurlijk heb ik ook tips voor je voeten. Die vormen je basis en verdienen goede zorg :-).

- goed eten

We weten het allemaal: goed en gezond eten is belangrijk voor je energie en je weerstand. Bijvoorbeeld een lekker, goed verteerbaar en zacht ontbijt van havermoutpap! Zie hier de link naar meer info over goed eten voor energie en weerstand en "mijn" havermoutrecept.

Het is mooi weer: ijsjes en drankjes met ijsklontjes lijken hierbij te horen. Ze zijn lekker, maar niet prettig voor je spijsvertering. Beter voor je vochtbalans en voor je spijsvertering zijn lauwe en warme dranken. Koud eten en drinken (uit koelkast of vriezer) is steeds een schok voor je maag. Je kunt er spijsverteringsproblemen van krijgen en van te veel ijskoude ijsjes kun je zelfs hoofdpijn krijgen. Hou het makkelijk voor je lijf: niet koud en rauw eten... maar lekker zacht, lauw of warm. Met verse soep krijg je gelijk veel vocht binnen: lekker en gezond! 

- lekker slapen 

Tja... in deze tijd is piekeren en zorgen maken een belangrijke oorzaak van niet goed slapen. En als slapen sowieso al een aandachtsgebied voor je was, dan is het dat nu mogelijk nog meer. Voor het slapen gaan even rustig douchen en de tijd nemen voor een trage verzorging van je lijf werkt kalmerend. Liever niet rechtstreeks vanachter de tv (met corona-nieuws) je bed induiken. Ideaal gesproken, doe je nog een korte wandeling voordat je aan je "bed-ritueel" begint. Op internet zijn er veel podcasts en apps te vinden die je kunnen helpen met een soort cool-down van de dag en ontspanning om te gaan slapen. Hier hoort ook altijd een rustige ademhaling bij.

- lichaam en geest ontspannen: yoga

Yoga zorgt voor je lichaam, je geest en het brengt rust in je hoofd. Ik volg zelf bijna dagelijks lessen online en dan bij voorkeur lessen van De Aandachtsmederij. Ik kies voor lessen die traag en meditatief zijn. Ik mag deze les met jullie delen. Het is een complete les, waar je wel even de tijd voor moet nemen. Maar de meesten onder ons hebben die tijd nu wel. Als je niet bekend bent met yoga, kun je deze les toch prima doen. Ga er goed voor zitten en als een oefening te zwaar of lastig is, blijf je gewoon staan of zitten in een houding die wel kan. Belangrijk is, dat je op een rustige plek bent, een goede internetverbinding hebt en de tijd... de les duurt meer dan een uur. Een aangename temperatuur is ook van belang. Een groot deel van de les is zittend of liggend op de grond. Een yoga-matje of een lekker vloerkleed is dan fijn.

Als je interesse hebt in meer lessen van De Aandachtsmederij, dan kun je gebruik maken van een speciale aanbieding: 5 livestream-lessen voor 47,50 euro. Hierover kun je een mail sturen, want deze aanbieding staat niet op de website: info@aandachtsmederij.nl 

- ademhaling om tot rust te komen

Als je de yogales volgt, merk je dat je rustig wordt door een kalme ademhaling. Diep inademen, zodat je buik en je flanken helemaal opbollen en vervolgens langzaam uitademen (of juist flink uitzuchten),werkt de stress uit je lichaam. Helemaal lichamelijk ontspannen zijn is niet makkelijk, soms lig je ontspannen met gebalde vuisten of gespannen billen. Of andere lichaamsdelen werken niet makkelijk mee. Met aandacht en oefenen kom je steeds verder hiermee. Dit helpt je ook weer met slapen. Als je ademhalingsoefeningen wilt doen, kun je gebruik maken van verschillende apps, Breathe, Pranayama of de VGZ-Mindfulness-app. Het is altijd even zoeken wat bij je past.

- je weerstand een handje helpen

Om jezelf te wapenen tegen het virus, wil je je lichaam zo goed mogelijk in staat stellen om het virus buiten te houden, dan wel zo snel mogelijk te verslaan. Eigenlijk zijn alle aandachtsgebieden in deze nieuwsbrief van belang en behulpzaam voor een goede/zo goed mogelijke weerstand: gezond eten, voldoende slapen, ontspannen, bewegen in de buitenlucht (als het kan). Vitamine C is ook goed voor je weerstand en dus ook alle producten waar dit van nature in zit, je denkt al snel aan sinaasappels, maar hier is ook een mooi lijstje, om ideeën op te doen voor vit C-rijk eten. 

- verzorg je voeten

  • Voetenmassage...heerlijk. En heel goed te doen bij jezelf. Ook omdat ik je voeten niet kan behandelen. Sowieso is het lekker om je voeten aandacht te geven. Pijnlijke voeten al helemaal! Onderstaande filmpjes zijn in het Engels, maar ze zijn wel zo duidelijk, dat je ze gewoon mee kunt doen. Als je dat een paar keer hebt gedaan, dan krijg je vanzelf wel grip op de mogelijkheden. Het is lekker om voeten crème of massageolie te gebruiken.

Masseer je eigen voeten 1

masseer je eigen voeten 2

masseer je eigen voeten met een tennisbal 

  • Ook fijn: een voetenbad. Geef je voeten een lekker voetenbad met magnesiumsulfaat, Epsom-zout (bitterzout). Of ga helemaal in bad met dit zout. Je huid neemt zowel het magnesium als het sulfaat op en dat werkt heel ontspannend. Een aanrader voor de avond. Voetenbad: 1 kopje epsomzout, Ligbad: 2 kopjes. De prijsverschillen zijn groot, maar ik zou zoeken voor een betaalbare variant.

- maak een puzzel, lees een boek... of schrijf een haiku

Gewoon afleiding zoeken is ook belangrijk. Ook als corona dichtbij komt, is het toch van belang om je gedachten te verzetten. Dat helpt tegen piekeren. Lekker lezen, een legpuzzel of een kruiswoordpuzzel maken. Creatief bezig zijn. Zelf iets maken is leuk! Voor iedereen anders: handwerken, schilderen, klussen of schrijven. Muziek maken.

Haiku's schrijven is helemaal "in" tegenwoordig, maar het is een Japanse dichtvorm die al heel lang bestaat. Een haiku is een kort gedicht wat niet rijmt. Een haiku bestaat uit 17 lettergrepen, die verdeeld zijn over 3 dichtregels van achtereenvolgens vijf lettergrepen, zeven lettergrepen en weer vijf lettergrepen. In maar drie regels, die in één ademtocht worden uitgesproken, moet "alles" gezegd worden.. 

Hier mijn eerste twee Haiku's, met onze huidige situatie in gedachte:

buiten is de zon

lekker fris en levendig

binnen is er rust

 

afstand is afspraak

ogen zeggen van ver weg

we zijn toch dichtbij

 

Tot zover dit bericht, als je wilt reageren, dan kan dat natuurlijk. Stuur gerust een bericht

Tot later!

Agnes